KOMINÁR ročník 1999/2000
1.séria úloh
(termín odoslania riešení : 4.4.2000)
“Máte k dispozícii rad čísel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a ľubovoľný počet znamienok +. Vkladaním znamienok medzi číslice dosiahnite, aby celkový súčet vzniknutého výrazu bol 99. Číslice sa nesmú navzájom prehadzovať. Nájdite všetky možnosti a svoj postup vysvetlite. Príklad vkladania 12+34+5+67+8+9=135
DA |
+ |
CI |
= |
FI |
YCA |
: |
EA |
= |
CD |
DA |
x |
DA |
= |
YAA |
___CA |
- |
_B |
= |
___BY |
BAAA |
YY |
BAAA |
Skúste sa s touto úlohou popasovať aj vy. Nahraďte písmená číslicami tak, aby uvedené matematické zápisy aj súčty jednotlivých stĺpcov pod čiarou boli pravdivé. Nezabudnite popísať svoj postup pri riešení.
|
Berti neznáša bitky akéhokoľvek druhu |
|
Dvom z týchto pracovníkov začína zamestnanie aj športová záľuba rovnakým písmenom ako meno |
|
Automatikova manželka je Bertiho mladšia sestra. |
Detektívi do práce a svoje pátranie podrobne popíšte.
Keď ukázal robotovi požadovaný plánik, začali sa plechovému majstrovi od zúfalstva pretáčať optické senzory. Pre Bildera nebol problém, že skaly boli príliš veľké. Jeho robustnosť a dokonalá hydraulika boli na takéto prípady ako stvorené. Bilder však dokáže samostatne uvažovať len v prípade, že kusy stavebného materiálu sú všetky rovnaké. A tu hľa, čo skala, to každá iná. Ešteže Kompík si pre nepredvídané okolnosti prichystal aj ručný režim ovládania robota a tak kým si kráľ odskočí na obed, skúsi Bildera naprogramovať na túto neľahkú úlohu. Pomôžete mu ?
V programovacom režime sa robotovi očíslujú kusy materiálu, aby vedel, s ktorým má práve pracovať a zapíše sa mu postup stavania vo forme takýchto povelov :
POSUŇ kus smer vzdialenosť (smer je V-východ, Z-západ, S-sever, J-Juh)
Napr. POSUŇ 2 V 5 |
- posunie kus číslo 2 na východ o 5 políčok |
|
|
POSUŇ 1 J 3 |
- posunie kus číslo 1 na juh o 3 políčka |
|
OTOČ kus uhol (uhol je počet otočení vpravobok, pri otáčaní vždy juhovýchodný alebo južný roh predmetu ostáva na mieste)
Napr. OTOČ 3 2 |
- otočí kus číslo 3 dvakrát vpravobok |
|
|
OTOČ 2 1 |
- otočí kus číslo 2 raz vpravobok |
|
PREVRÁŤ kus os (os je označenie čiary okolo ktorej Bilder kus prevráti)
Napr. PREVRÁŤ 3 4 |
- prevráti kus 3 okolo osi 4 |
|
|
PREVRÁŤ 3 G |
- prevráť kus 3 okolo osi G |
|
Ešte jedno dôležité pravidlo – Bilderovi pri práci nesmie stáť nič v ceste. To znamená, že odmieta posúvať, otáčať a prevracať, keď mu v priestore operácie čo len rožtekom zavadzia ležiaci predmet, ktorý by mohol poškodiť. A tu je plánik nádvoria ohraničeného hradbami s naznačenou pozíciou pódia a pôvodným rozmiestnením skál.
Postup práce Bildera zapíšte pomocou príkazov POSUŇ, OTOČ, PREVRÁŤ a pre lepšiu prehľadnosť môžete doplniť niekoľko nákresov z priebehu stavby. Hodnotí sa správnosť a čo najmenšia dĺžka pracovných postupov pre Bildera.