KOMINÁR ročník 2000/2001

2.séria úloh

(termín odoslania riešení : 2.4.2001)

- 1 -

Prípravy na Bitlandskú olympiádu už vrcholia, všade naokolo už vlajú olympijské zástavy, predali sa milióny vstupeniek a do dejiska hier už prileteli mnohí športovci zo všetkých kútov Bitlandu. Rozniesli sa však chýry, že olympiádu chce pre svoje maximálne nekalé ciele zneužiť aj nebezpečná teroristiká organizácia MAXIKIKS. Je všeobecne známe, že Maxikiksáci uskutočňujú svoje teroristické akcie na lietajúcich krížoch takéhoto tvaru

Organizačný výbor hier sa rozhodol pre bezpečnosť podujatia nainštalovať na štvorcovej letištnej ploche zloženej zo 6x6 pristávacích plošín ochranné protipristávacie hanojské veže.

Koľko najmenej veží musia dať postaviť, aby zabránili Maxikiksákom pristáť na bitlandskom letisku ? Vzhľadom na dôležitosť rozhodnutia je potrebné stavebnú komisiu presvedčiť o správnosti návrhu !

- 2 -

So stavebnými úpravami letiska to nakoniec dopadlo dobre. Hry sa už začali a na letištnej ploche napriek maximálnemu úsiliu nepristál žiaden maxikiksácky útočný kríž. Žiaľ jeden, hoc poriadne rozbitý, našli malí Bitkovia pri hre v lese neďaleko kráľovského letného sídla. Bitlandská polícia je deň-noc na nohách a zatiaľ sa snaží nebezpečenstvo uchovať v tajnosti, ale predsa len : “Páni, dopočul som sa, že máte, lepšie povedané máme problémy” oznamoval hlas v telefóne na policajnom štábe počas otváracieho ceremoniálu hier. “Možno by vám pomohol, ako svojho času dvom vesmírnym prieskumníkom Gargantuovi a Pantagruelovi, najlepší tajný radca v známej časti vesmíru. Neviem vám však povedať viac, než tento jeden príbeh z dokumentu SEZAM, OTVOR SA :

Našich hrdinov Grga s Pántom pochytilo čisté zúfalstvo z ničnerobenia. Preto ich veľmi potešil telegram až zo vzdialenej galaxie Veľký Magelanov Oblak. Písalo sa v ňom, že zatiaľ čo v Mliečnej dráhe je kľud, v ostatných častiach vesmíru je ešte dosť práce pre odvážnych a schopných astronautov. A pretože priaznivé správy o ich schopnostiach prenikli aj do týchto oblastí, navštívi ich Tajný Radca Vesmírnej Rady a navrhne im podmienky spolupráce. Grg s Pántom sa potešili, upratali byt a išli ešte rýchlo nakúpiť nejaké občerstvenie. V obchode bol ale príliš veľký rad, a preto keď sa vrátili, vzácna návšteva už bola na mieste. V byte boli štyri osoby s menovkami “Janus”, “Saurus”, “Taurus” a “Zeus”. Bolo jasné, že traja z nich sú ochranka a jeden Tajný Radca. Ten je ale taký tajný, že to na menovke napísané nemal, a dobrovoľne to neprezradil. Miesto toho im každý povedal tri tvrdenia :

Janus: “Nie som Tajný.”“Prišiel som do bytu, keď tu už bol Saurus.”“Zeus prišiel až pomne.”

Saurus:“Ja nie som Tajný.”“Prišiel som do bytu, keď tu už bol Janus.”“Zeus prišiel posledný.”

Taurus:“Ja nie som Tajný.”“Janus a Saurus raz zaklamali.”“Keď som prišiel, Zeus tu už bol.”

Zeus:“Ja nie som Tajný.”“Do bytu som prišiel posledný, Tajný tu už bol.”“Saurus prišiel prvý.”

Grg a Pánt im ešte položili niekoľko kontrolných otázok. Z toho zistili, že len jedne z nich povedal tri krát pravdu, a to ten, ktorý prišiel do bytu posledný. Z ostatných každý povedal pravdu len dvakrát a raz zaklamal. Pretože sa samozrejme chceli rozprávať s Tajným Radcom, a nie jeho ochrancami, bolo treba zistiť, ktorý to je.” V telefóne sa ozvalo šťuknutie a spojovací technik dodal, že chlap volal z čísla 124496. Vedeli by ste rozlúsknuť vypovedaný príbeh a pomôcť tak polícii nakontaktovať sa na tajného superagenta ?

- 3 -

Bitlandskej polícii sa podarilo nadviazať kontakt s nalepším tajným radcom v známom vesmíre. Na zmätenie protivníka dostal pre túto operáciu meno agent BitBond 01. Ten neotáľal a v rekordne krátkom čase úspešne naviazal kontakt s teroristami a začal pracovať na zisťovaní maximálne nekalých úmyslov Maxikiksákov, keď tu zrazu zazvoní telefón a zo slúchadla sa ozve priškrtený hlas : “Na atletickom štadióne máte bombičku. Vybuchne dnes presne o 19.00. Ha,ha,ha,...” V policajnom štábe to začalo vrieť, štadión začali prekutávať od hlavy po päty, lenže času je málo a o 19.00 bude štadión plný fanúšikov najdôležitejšieho futbalového zápasu. Našťastie sa ozval Bitbond 01 s takýmito zisteniami. Bomba je okrem časovača opatrená spúšťacím kódovým systémom, ktorý odštartoval odratávanie času, keď dostal z mobilného telefónu tónový signál číslice 7. Je to posledná číslica kódu. Kódový systém automaticky pokračuje spätným generovaním predošlých číslic, pričom platí, že ktorékoľvek dve susedné číslice kódu tvoria dvojčíslie, ktoré je násobkom čísla 17 alebo 23. Kód má dĺžku 2001 číslic. Kódový systém môže zastaviť odratávanie času, keď sa na rovnaké mobilné telefónne číslo odošle tónový signál prvej číslice kódu. Mobilné telefónne číslo je taktiež ukryté v kóde. Je śesťmiestne, začína 13-tou a končí 18-tou číslicou kódu. Zistite, ako zneškodniť bombu, ale zodpovedne to musíte zdôvodniť. Omyl znamená predčasné odpálenie rozbušky.

- 4 -

Nakoniec všetko dobre dopadlo, nezvaných Maxikiksákov bitlandskí policajti do jedného pochytali, olympijské hry sa blížili k svojmu úspešnému záveru a agent BitBond 01, ktorý mal na celej akcii najväčší podiel ohlásil, že zostáva rozlúsknuť posledný výbušný oriešok. V jednej z udelených zlatých medailí je umiestnená mikronálož s neznámym mechanizmom aktivácie. Nezostáva iné, len medailistom medaily odobrať a nájsť medzi nimi tú nebezpečnú alebo ich jednoducho vymeniť všetky. Tá výbušná medaila je pravdepodobne nepatrne ľahšia, ale zistiť ju porovnaním s inými sa dá len pomocou špeciálnej elektronickej dvojramennej váhy, ktorá žiaľ má momentálne pokazený sieťový zdroj prúdu a na batériu dokáže urobiť maximálne 5 vážení. Dokázali by ste spomedzi 81 medailí na maximálne 5 vážení určiť, ktorá jediná je trochu ľahšia ? Dá sa na 5 vážení určiť nebezpečná medaila aj keď si nie sme istí, či je ľahšia alebo ťažšia ? Svoje tvrdenie nezabudnite zdôvodniť. Opäť ide o život.

- 5 -

Pomimo týchto dramatických udalostí stalo sa niečo zvláštne aj v plechovej rodine Bitka Kompíka. Robot Karel totiž Kompíka pozorne sledoval pri konštrukcii svojich menších a väčších bratov, ktorí mu potom pomáhali maľovať olympijské kruhy. Karel si od tej chvíle neustále vo svojej pamäti prehrával postup vlastnej konštrukcie, až ... Až sa v ňom raz poriadne zaiskrilo a začal sa správať, no ... akosi ináč. Najprv Kompíka presviedčal, že meno Karel sa mu vôbec nepáči, vraj Karlov tu už bolo plno počnúc kráľmi a princami, cez futbalistov až po spevákov. “Chcem sa volať Johny Päťka”, vyliezlo raz z robotovej plechovej makovice a Kompík sa začudoval. Chcem !? Kus plechu a niečo chce ? “No dobre, odteraz si Johny Päťka”, pristál nakoniec Kompík, ale robota okamžite rozšrauboval, aby mu prekontroloval jeho elektronické črevá. Nič dôležité však nezistil. O pár dní však prišlo nové prekvapenie. Kompík našiel na stole odkaz tohto znenia :

HĽADAJ MA= OPAKUJ ŠÓR

KONIEC HĽADAJ MA

No zbohom, tušil Kompík riadnu pohromu, odkaz však ešte nebol úplný. Po chvíľke našiel osamotený Bitko ďalší úryvok a potom ešte jeden. Nakoniec poskladal celú správu a jeho obavy sa naplnili. Johny Päťka sa naprogramoval a zdúchol. Pre Kompíka síce nebolo ťažké zistiť, ako robota nájde, ale čo vy ? Úloha : Dokázali by ste to tiež ? Podľa akých stôp Kompík hľadal svojho Johnyho ?

Zostávajúce úryvky správy :

ELEMENT=

 

 

 

Koniec ELEMENT

ZAMAĽUJ

KROK

VĽAVO BOK

KROK

KRESBA=

 

 

 

 

 

Koniec KRESBA

OPAKUJ ELEMENT 4 KRÁT

VĽAVO BOK

KROK

ZAMAĽUJ

OPAKUJ KROK 4 KRÁT

VPRAVO BOK

ŠÓR=

 

 

 

 

 

Koniec ŠÓR

OPAKUJ KRESBA 5 KRÁT

OPAKUJ KROK 4 KRÁT

ČELOM VZAD

OPAKUJ KRESBA 5 KRÁT

ČELOM VZAD

OPAKUJ KROK 4 KRÁT

To však na dnes ešte nie je všetko. Keď sa Johny s Kompíkom stretli, robot už fungoval podľa úplne iného programu (ten prvý ho prestal baviť, navyše – zbadal prenádhernú plechovku a tak okolo nej krúžil a maľoval jej stále hrubšie a hrubšie vrstvy toho istého obrazca.

Úloha : Vedeli by ste urobiť program pre nakreslenie srdiečka aj vy ?

P.S. Kto navyše dokáže robotove myšlienky máličko preorientovať (zo 4 srdiečok je krásny štvorlístok a predsa len by si mohol nájsť trocha inteligentnejšiu partiu) má plechovku od cocacoly zdarma.