KOMINÁR ročník 1998/1999

2.séria úloh

(termín odoslania riešení : 18.4.1999)

V prvej sérii úloh sme spoznali niekoľkých obyvateľov kráľovstva Bitland. Avšak iba jeden z nich má právo sa na nás hnevať. Lúpežník Sisko prišiel o svoj poklad, vďaka tomu, že kód od trezoru sme vyrátali skôr ako on. Mimochodom poklad to je skutočne rozprávkový, ujde sa vám z neho tiež, ak sa zúčastníte s nami letného tábora “Prázdniny na Bitlande”. Nie je však isté, či sa tábora dožijeme, pretože Sisko sa nám chce pomstiť. Za posledné biláre si kúpil malú jadrovú bombu, ktorú nám chce poslať na Slovensko. Na akú adresu ju pošle, to zatiaľ nevieme, preto buďte veľmi opatrní.

  1. Sisko však má malý problém. Bomba pozostáva z dvoch častí, nálože s rozbuškou a spúšťacieho senzora citlivého na matematicko-počítačové žiarenie mozgu. Obidve sú v tvare kvádra. Väčšia nálož má rozmery 20x25x30 cm, menší senzor má rozmery 15x20x25 cm. Sisko nám chce poslať bombu v dvoch balíčkoch, pravdepodobne každý pošle na inú adresu. Keďže je už bez peňazí, ukradol z obchodu baliaci papier, pričom ho takmer chytili. Nevie však, či mu ten papier bude stačiť a pre ďalší už nemá odvahu ísť, pretože ako starému recidivistovi mu hrozí aj za malý priestupok doživotné väzenie. Podarí sa Siskovi zabaliť oba balíčky tak, aby každý obal bol z jedného súvisle odstrihnutého kusa baliaceho papiera, ak rozmer baliaceho papiera je 102x83cm ? Svoje riešenie poriadne zdôvodnite, aby mohlo byť v prípade potreby použité ako podkladový materiál pre varovanie medzinárodnej poštovej služby.
  2. Pretože sa robot Karol, ktorého sme v prvej sérii úloh naučili strážiť hrad, kráľovi Pentijakovi I. veľmi zapáčil (Samozrejme, keď ho za stráženie hradu vôbec nemusel platiť), umožnil kráľ svojmu dvornému odborníkovi na počítače Kompíkovi zostrojiť ďalších robotov, ktorí by mali za úlohu poskytovať všetky verejne dostupné informácie o Bitlande návštevníkom planéty. Kompíkovi sa podarili dva krásne roboty, ktorým dal mená Cyro a Miro (podľa obľúbenej rozprávky). A veruže boli na nerozoznanie, dokonca sám konštruktér ich vedel rozoznať, iba keď sa im pozrel na výrobné čísla vyryté na vnútornej strane zadného krytu. Boli to skutočne krásne a bezchybne informujúce dvojčatá. Ale to všetko iba do chvíle, kým sa nenakazili vírusom od návštevníka z istej neznámej galaxie a začali mať problémy. Kompík po dlhom pátraní zistil, že Cyro hovorí pravdu, ak má dostatočne nabité batérie, ale ak už potrebuje dobiť, klame. Miro, ak potrebuje dobiť, niekedy klame niekedy nie, ale ak je nabitý, hovorí pravdu stále. Kompík mal stále pod kontrolou stav ich batérií. Batérie pracovali úplne rovnako, takže Cyro aj Miro boli vždy obaja nabití alebo obaja vybití. Kompík mal starosť, aby ich pre nedokonalú funkciu nemusel rozobrať. Raz sa ich aj spýtal, hoci vedel, že sa im už nedá veriť : “Chlapci treba vás dobiť ?” Na to jeden z robotov odpovedal “ÁNO” a druhý “NIE”. Kompík sa zamračil, pokýval hlavou, ale po chvíli sa mu rozjasnila tvár. “Miro, Cyro, ďakujem vám”, potriasol im ruky. Ako rozoznal Kompík robotov aj bez otvorenia zadného krytu a ktorý robot klamal ? Do práce, detektívi.
  3. Robot Karol sa stal vďaka bezchybnej službe veliteľom stráže. To nahnevalo živých strážcov a občas mu pri obchôdzke postavili do cesty vysoký kamenný stĺp, do ktorého robot slepo vykonávajúci príkazy vždy spoľahlivo narazil. V čase, keď nerobil obchôdzku, vysedával Karol na nádvorí kráľovského paláca liečil si plechové modriny a obdivoval mozaikové obrazy na kamennej dlažbe. Obrazy sa mu tak zapáčili, že poprosil svojho konštruktéra Kompíka, aby ho prispôsobil na výrobu mozaikových obrazov. Kompík dlho uvažoval, ako to dosiahnuť, veď robot a umenie, to sú dve ťažko zlúčiteľné veci, ale nakoniec sa rozhodol, že prirobí Karlovi batoh na nosenie mozaikových značiek a naučí robota rozumieť príkazom
  4. POLOŽ ZNAČKU (položí ju na políčko, na ktorom stojí)

    ZOBER ZNAČKU (zoberie ju z políčka, na ktorom stojí)

    Vieme už z predošlej série (noví riešitelia si prípadné nejasnosti môžu nechať vysvetliť u svojich priateľov-skúsených riešiteľov alebo priamo u nás), že robot pozná všeobecne užitočné príkazy KROK, VĽAVO VBOK, ČELOM VZAD, VPRAVO VBOK, OPAKUJ príkaz N-KRÁT, OPAKUJ príkaz (opakuje až do vybitia batérií). Vieme aj to, že ho môžeme naučiť akýkoľvek zložený príkaz. Ako ukážku zloženého príkazu uvádzame program na vytvorenie mozaikovej štvorcovej výplne 2x2políčok.

    POLOŽaCHOĎ =

    POLOŽ ZNAČKU

     

    KROK

     

    VĽAVO BOK

    Koniec POLOŽaCHOĎ

     

     

     

    ŠTVOREC2x2 =

    OPAKUJ 4krát POLOŽaCHOĎ

    Koniec ŠTVOREC2x2

     

    Vašou úlohou je naučiť Karla vytvárať mozaiky KRÍŽIK a OKNO podľa nasledujúcich obrázkov. Najlepšie budú hodnotené správne programy s najmenším počtom príkazov.

  5. Raz pristál na Bitlandskom letisku obchodník s hodinkami z krajiny Dekaland. Bitkov hneď zaujali jeho hodinky, boli totiž ručičkové. Niečo úplne iné ako Bitlandské digitálky. Mali tri ručičky - hodinovú, minútovú a sekundovú a ciferník, predstavte si, s číslicami od 1 do 10. Dráha sekundovej a minútovej ručičky bola pritom rozdelená na 100 dielikov. Hodinová ručička na hodinkách z Dekalandu prešla jedno kolečko podobne ako na našich hodinkách za pol dňa. Čo myslíte, koľko by ukazovali naše hodinky o 7hodine a 50minúte Dekalandského času ak vieme, že na Dekalande vychádza Slnko v rovnakej chvíli ako u nás na Slovensku ? A koľko hodín by mali na Dekalande, ak naše hodinky by ukazovali 4hodiny 44minút ?